الأحد، 7 يونيو 2009

كله بيلعب بكله

انا مش هتكلم عن اوباما ، اللى جاى يستعبطنا وياخد منا اللى هوه عايزه بمزاجنا من غير ما يصرف ولا مليم. ولا عن الحكومه اللى منفضالنا ...... واللى ناسيه ان فيه شعب من اساسه . ولا عن اى حاجه من دى ...... انا النهارده هتكلم عننا احنا ...... كلنا مفكرين اننا مفتحين ..... وفاهمين ...... وانا بقول.....

بالعكس تماماً ابستلوتولى يعنى (absolutely) .......

كلنا مغفلين .............

كلنا بنضحك على بعض ..... كلنا بنخم بعض ......... كلنا بنشتغل بعض ........ مش مصدقين ؟؟؟؟؟!!!!!!! طيب الراجل اللى بيشحت وبتقابله فى الشارع ويقعد يعيطلك ويدعيلك ده!! فعلاً غلبان ؟! الاجابه : لاء ده كان فى الاول غلبان .... اما دلوقت ......... المحلات اللى لو انت دخلتها بعد ما ركنت عربيتك قدامهم علشان تشترى بنطلون الواد والبت عيالك يغيروا فيه مع بعض ......

وييجو لادعينك على قفاك ومدفعينك تمن البنطلون تلاته ......

بعد ما يعظمولك ويفندمولك .....

دول مش بيدبوك برده على لاموأخذه قفاك؟!! بلاش ده كله ، لان ده كله لعب عيال ............. تعالى بقى للى بجد الناس اللى فتحين مواقع ومنتديات ومدونات ...... وعمالين يعملوا استفتاءات وحوارات ....... وانت طبعاً الراجل المثقف اللى بتفهم فى كل حاجه ...... وبتعرف كل حاجه ....... وسى ابو العريف .........

والمسكين اللى مالكشى حضن يلمك ...... ولا اب كمان ......

فبتدخل تدب كل اللى فى نفسك وفى عقلك .......

وما انتش عارف هو هياخد الكلام ده كله ويروح بيه على فين!!! ده بقى مش بس بيدبك لا وبيدب اللى يتشددلك على قفاك كمان ......... انت عارف هو ده مين؟!!

ولا بيسأل الاسئله دى كلها ليه ؟!!

وهيعمل بيها ايه؟!! انا مشيت مره فى موضوع زى ده ، وللاسف ناس كتير مشيت فيه برده ........ انا مشيت فيه لاسباب معينه كنت عايز اعرفها ........ بس (بصراحه) ...... ما وصلتش لاى حاجه ....... ففرملت وقلت استنى بقى شوف اللى هيحصل ...... وفى النهايه ......

...................

.......... ما حصلشى حاجه ....... الناس كلها فضت اهم واعز اسرارها ، و فى الاخر ................... (نقط بجد) ما حصلشى حاجه ..... كل اللى حصل (انه حصل survey ) مسح كامل وشامل لكل اخوانا المدونين الغلابه اللى على نياتهم......

اللى للاسف كانوا معروفين واحد واحد مع انهم مش بيكتبوا اسماءهم ..........

لدرجة انى لو كنت عايز اكتب اسم واحد واحد فيهم مع انى ما اعرفوش كنت كتبته..........

احنا دايماً للاسف ، بنحب ناخد جنب المضحوك عليهم ......

لانهم هما الغلابه ....... لان الغلابه يدخلون الجنه.....

اقولكم حاجه .......

جتنا نيله فى حظنا الهباب.

ملحوظه : المقال ده انا عارف ناس كتير مش هتفهمه ، لكن فيها ناس تانيه كتير برده هتفهمه ........

وهو ده اللى انا عايزه................

ملحوظه كمان : علشان ما اظلمشى حد انا حاولت محاوله كده اتاكد بيها .

بس للاسف باءت بالفشل من كل المستويات اللى خلتنى فى الاخر اقول ......

الفقراء يدخلون الجنه ......

وجتنا نيله فى حظنا الهباب تانى مره

خدوا بالكم من قفاكم يا خوانا .

ويالااااا

ااعدوا بالعافيه .....

امممممممممممممه

هناك تعليقان (2):

موناليزا يقول...

العنوان معبر جدا عما اردت قوله

ابو على يقول...

ويكا على فكرة انا فهمت من البوست دة حاجة واحدة غير اننا غلابة وقاعدين جنب الحيط
وغير كمان اننا بناخد على قفانا

وغير كمان ان كله بيضحك على كلة
وغير انك هتجيبلى حاجة ساقعة وسبحة وطاقية ان شاء الله

عايز اعرف اية الحركة اللى انت عملتها وبأت بالفشل؟؟؟؟؟؟

  قيراط حظ ولا فدان شطارة ... مقوله سمعناها كلنا و حفظناها عن اجدادنا ... ب س لما بدأنا نتعلم و نشوف العلم الحديث و الغرب و تكنولوجيته بدأنا...