الثلاثاء، 22 يونيو 2010

ابيات اعجبتنى

المره دى مش هحط الاشعار دى فى مدونتى التانيه "اجمل ما قرأت " بالرغم من ان انا عاملها اساسا علشان احط فيها الحاجات اللى بقابلها وتعجبنى .


لكن المره دى انا لقيت الاشعار دى محطوطه على صفحة اخويا على الفيس بوك ، ولما قريتها حسيت بغصه وضيق ، وحيره ، وقلبى بقى مقبوض مش عارف ليه . هل بسبب بعدنا عن حال الرجال (كما فى القيده الاولى ) ، ام علشان القصيده التانيه اللى انا ناقلهالكم هى كمان قلقتنى وحسستنى انى ممكن ما اشوفشى اخويا تانى ؟!!

ولا هو قاصد بيها حاجه ؟!!!!

القصيدتان (اللى ما اعرفش بصراحه بتوع مين ) هما :
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سأحمل روحي على راحتــي

وألقي بها في مهاوي الردى
فإمّا حياة تسرّ الصديــــق

وإمّا مماتٌ يغيظ العــدى

ونفسُ الشريف لها غايتـــان

ورود المنايا ونيلُ المنـــى

وما العيشُ؟ لاعشتُ إن لم أكن

مخوف الجناب حرام الحمى

إذا قلتُ أصغى لي العالمـــون

ودوّى مقالي بين الــورى

لعمرك إنّي أرى مصـــرعي

ولكن أغذّ إليه الخطـــى

أرى مصرعي دون حقّي السليب

ودون بلادي هو المبتغــى

يلذّ لأذني سماع الصليــــل

ويبهجُ نفسي مسيل الدمـا

وجسمٌ تجدل في الصحصحـان

تناوشُهُ جارحاتُ الفــلا

فمنه نصيبٌ لأسد السمـــاء

ومنه نصيبٌ لأسد الشّـرى

كسا دمه الأرض بالأرجــوان

وأثقل بالعطر ريح الصّبــا
وعفّر منه بهيّ الجبيـــــن

ولكن عُفاراً يزيد البهــا

وبان على شفتيه ابتســــامٌ

معانيه هزءٌ بهذي الدّنــا

ونام ليحلم َ حلم الخلـــود

ويهنأُ فيه بأحلى الــرؤى

لعمرك هذا مماتُ الرجـــال

ومن رام موتاً شريفاً فــذا

فكيف اصطباري لكيد الحقـود

وكيف احتمالي لسوم الأذى

أخوفاً وعندي تهونُ الحيـــاة

وذُلاّ وإنّي لربّ الإبـــا

بقلبي سأرمي وجوه العتــاة

فقلبي حديدٌ و ناري لظـى

وأحمي حياضي بحدّ الحســام

فيعلم قومي أنّي الفتـــى

انتهى
--------------------------------------------------------------------------------






ودى القيصيده التانيه:




هل يا ترى حان الــوداع فترقرقت منــــا الدمـوع

وبقيتِ ذكرى في الفؤاد منها تحرقــت الضلـــوع

والله لـــن أنســـاكـــــم حين التقينـا بانشــــراح
في هــــذه الأرجــــاء إذ قد أشرق الحـــب ولاح
مهلا صديقــي لا تقـــل حان الوداع فلا اجتمـاع

إنـــا سنبقــــى إخــــوة وأحبـة رغـــم الــــوداع

يـــا إخوتـــي يا فتيـــــة في ليلنا مثل الشموع

حول الكتـــاب تحلقـــت وتجمعت تلك الجمــوع

فإلـى لقــــاء إخوتــــي وعلى الصفاء سنلتقي

والــــود يغمــــر قلبنــــا وإلى المعالي نرتقـــي

هناك 9 تعليقات:

-_- يقول...

الاولانية معروفة جدا
دي قصيدة الشهيد بتاعة عبد الرحيم محمود

ويكا يقول...

شكرا ياباشا

وشكلك كده طلعت قاموس

زهرة(جنى)الاسلام يقول...

السلام عليكم
كلمات رائعة ومؤثرة

افروديت يقول...

بيتكلمواعن الوداع فعلآلكن مش تقلق ع اخوك لأن القصايددي مش هوإلاكاتبهاأصلآ..بس بجدكلماتهاجميلة بالرغم من تشاؤمها..سلام ياويكااااا.

افروديت يقول...

بيتكلمواعن الوداع فعلآلكن مش تقلق ع اخوك لأن القصايددي مش هوإلاكاتبهاأصلآ..بس بجدكلماتهاجميلة بالرغم من تشاؤمها..سلام ياويكااااا.

الـسـيـدة نـون يقول...

ازيك يا ويكا

بص يا سيدى انا
القصيدة الاولى معروفة جداااااااابالنسبالى
لانى تقريبا اتربيت عليها
وخصوصاالابيات الاولى منها اللى هما دوول

سأحمل روحي على راحتــي
وألقي بها في مهاوي الردى
فإمّا حياة تسرّ الصديــــق
وإمّا مماتٌ يغيظ العــدى

بابا الله يرحمه
كان دايما يقولى الاربع ابيات دووول
ويقولى قبليها الجملة دى

(يا تعيشى فى الدنيا كدة يا مرمر يا تموتى كدة ... واوعى تقبلي بأقل من كدة )


المهم انا لما دخلت عندك النهاردة ولاقيت القصيدة دى
فرحت اوى
لانى بحب القصيدة دى جدا
وبحب معانيها
وطبعا لانها فكرتني بــــ بابا
ولو انى مابنسهوش علشان افتكره



القصيدة التانية انا مقرتهاش بصراحة
لانى بمجرد انى قريت اول قصيدة قلت ادخل اعلق عليها



حاجة تانية عايزة اقولك عليها يا وئام

المدونة عندك تقيلة اوى
انت حاطط عليها تقريبا برامج كتيرة مخلية المدونة بطيئة
وانا بصراحة بتنرفز من ام الحاجة البطيئة اللى بتشلني

شوفلك حل وخلى المدونة اخف من كدة


سلام
اختك خيخة

ويكا يقول...

زهره

شكراً ليكى وياريتنى انا اللى كاتبها او بعمل بيها

ويكا يقول...

افروديت (ياللى مش عارف اسمك الحقيقى لسه) مع انى حاسس انى هطلع فى الاخر عارفك

انا عارف ان مش هو اللى كاتبها ، بس كونه حاططها فى الوول بتاعه على الفيس بوك ، فاكيد لها معنى.

واخويا ده ، لانه الصغير وبحس انى انا اللى مربيه فبحبه اوى ودايما عايزه احسن منى .

لانى بحس انه فعلا من جواه قد يكون احسن منى ،او انا عايزه كده

ويكا يقول...

اختى خيخه

اولا انا سعيد جدا بالتوفيق فى القصيده ده .
وانا برده ممكن تعتبرينى زى باباكى يا مرمر .

اما بالنوسبه للبرامج ، حاضر .. ..(هشوفلى حل) .

فكرتينى بالواحده اللى بتقول لجوزها شوفلك حل فى الموضوع ده .

وانا من هذا المنطلق هشوفلى حل.


هههههه

نورتينى

  قيراط حظ ولا فدان شطارة ... مقوله سمعناها كلنا و حفظناها عن اجدادنا ... ب س لما بدأنا نتعلم و نشوف العلم الحديث و الغرب و تكنولوجيته بدأنا...