السبت، 1 يناير 2011

راجل دكر ...... شفت بقى 2

معجب انا بهذا الرجل  لحكمته البالغه النابعه عن فهمه للدين جيداً ......
 مسلم يقرأ القرأن وصحيح البخارى ... بل و يحفظهما ......
لكن المشكله هى انه هكذا يصبح الغرب عندما يعتقدون ...... يؤمنون ولا يخافون ...... امتلكوا الحريه فتحدثوا بكل حريه وبساطه ..... ولم يمتطى احد  منهم جواد الدعوه المستنيره ..... ولا دعوات تقريب الفكر ...... ولا الليبراليه اللى مش عارف ايه .....


"فقط اكتفوا بالانتماء الى ما هم يعتقدونه " ...........  (فقط)
انا اعتقد ...... اذا فهذا رأيى وهذا مذهبى ..... فهذا سلوكى  وتفاعلى ...... ولن اتخفى ولن اروغ  روغان الثعالب ......


انا مسلم ....... هذا دينى   (فقط هكذا )   فالامر بسيط


واهل جميع الديانات لهم منا كل احترام ...... وحسن عشره ومعامله بالتى هى احسن وزياده ........ فهذا ايضاً ديننا ..... وهكذا امرنا ..
اسمعوا ما هو آت ...... وترفقوا بأنفسكم ولتكونوا مستنيرين ومثقفين و تسمعوا وتعقِلوا ............. فأخشى ما اخشاه ان تخدعكم اهوائكم بقولكم لن نرى فنحن لا نتفق معك من البدايه ...........

















انتهى



هناك 20 تعليقًا:

غير معرف يقول...

جزاك الله خير يا حج

ربنا يجعله فى ميزان حسناتك

جزاك الله كل الخير على الفيديو

اسلوب الراجل وكلامه سلس

*****

ويكا يقول...

واياكى يا ايمان

سلس جداااا جدا ، ومقنع وعقلانى ... ودمه خفيف
علشان كده انا معجب جدا جدا بيه لانى بحب الاسلوب ده فعلا فى الاقناع

وبعدين على فكره ، انا كجه هتجيلى عقده ، انا نادراً لما ابقى اول تعليق ، فكنت داخل عندى دلوقتى اعلق على الفيديو فعلا ، واقول انى اول تعليق ، الاقينى برده تانى واحد وهى مدونتى ......
دا نحس بقى ..... :)

ويكا يقول...

انا كل حبه ارجع اتفرج عليها

عجبانى جدااااا

غير معرف يقول...

فعلااسلوبه سهل ومقنع

ومريح جدا فى كلامه وطريقة اقناعه

ومعليش أخدت منلك اول تعليق

هسبلك التعليق الاول المره الجايه الا تجيلك عقده

ههههههههههه

الـسـيـدة نـون يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
وجدااااااان أخووووووووك يقول...

ما شاء الله
رغم ان الراجل دا مجبش ادلة شرعية ولا رد بأدلة شرعية سوى حديث لكن كلامه مفحم ومقنع جداااا وسرعة بديهة عالية جدا لم اتوقع هذه الردود المفحمة وسرعة البديهة دى اللى بنفتقدها فى الدعاة

Unknown يقول...

جزاك الله خيرا , صحيح بما انك من المسئولين عن بيت المدونين ياريت تحط في اعتبارك طلبي الخاص بالجاتوهات

richardCatheart يقول...

ههههههههههه والله دمه شربات

بس اللحيه لو مهمه زى ماهو بيقول كان اولى ربنا فرضها علينا ماسبهاش سنه نبويه من اراد اتباعها ومن لم يرد تركها

ولو العمليه عمليه ان اللى بيفرق بين الست والراجل شنب ودقن ماكنوش الشواذ الرجاله ربو شنابتهم ولا دقنهم

وماكانش حد غلب

كان الاولى بلسانه الحلو دا يفيد اللى قاعدين ويفدنا بكلام فى صميم الدين والمعاملات

شكرا ياويكا وربنا يسهلك ويسهلنا الحال

ويكا يقول...

قلب القطه
طب مهو مين قالك انها سنه؟؟؟

انتى قريتى فين انها سنه؟؟

مهى فرض يا بنتى ، بس الجماعه الحلانجيه بس بيلعبوا بالالفاظ

هى حكمها فى الشرع باتفاق كل الشيوخ ، حتى بتوع الفته
انها اسمها "سنه واجبه"
سنه واجبه يعنى واجبه يعنى فرض يعنى اللى ما يعملهاش اثم
هههههههههههههه
اه والله ، اللهى اتشل لو كان كلامى غلط ...... (مش البوست اسمه شوفت بقى ؟!!)
ههههههههه
ولاد الايه بقى ، بقوا بيقولوا سنه بس ويوقعوا واجبه يعنى مش بيكملوها ولو زنقتيهم يقولك ما انا اقصد سنه واجبه ، زى لا تقربوا الصلاه كده.

وعلى فكره الراجل كان بيتكلم فى حاجات كتير مش دى بس ، لكن ده سؤال جاله.

وبعدين مين قال ، الشواز برده بيـــ ....... يالهوى بلاش بلاش .... بس مش لازم يكونوا بيربو شنباتهم بس ....

وبعدين مهو تربية الشنب فى نفس الحديث منهى عنها

ههههههههههههه

مش قلتلك ، كل ما هتخبطى فيا هتخبطى جامد

الدين جامد وواسع ومش بالبساطه اللى نعرفه بيها دى.

لازم قرايه حقيقيه.

ويلا بالشفى

richardCatheart يقول...

هههههههههههههههههههه

فى جمله كده لازم تتقال بعد مقشفه بس عيب ههههههههههههه

ومين قال انى بخبط فيك هو انا هاخبط فيك على حساب صاحب المحل ( الدين)

سنه واجبه دى ماسمعتهاش غير عندك

انا اللى اعرفه ان فى سنن فعليه اى فعلها النبى صل الله عليه وسلم
وسنن قوليا اى قالها الرسول
ويتبعها من اراد من المسلمين

ايه دليلك من الحديث والقران انها سنه واجبه او فرض

الحديث الشريف واتكلم عنه الشيخ فى الفديو

هو حديث اطلقو اللحيه وجزو الشارب

مافيش حاجه تقول انه فرض

هو احنا مسلمين اول امبارح الصبح ولا ايه

ههههههههههه

ثم ان العيب منك انت اللى استخسرت فينا الكلام المهم فى الفديو وجبت اللحيه بس ياعنى انت اللى قولت ولا تقربو الصلاه وسكت

وعلى فكره دا كلام ناس دارسه شريعه
وفى السعوديه مش من عندى انا عرفه دا ومتاكده منه بس حبيت اتاكد اكتر وكلمتهم واكيدولى

صباحك فل

ويكا يقول...

جيتى فى واسع :)
انتى اللى قولتى ايه الحكم اهه ، خليكى شاهده.
استحملى بقى

انا هبعت دلوقتى رأى الحنابله والشافعيين والحنفيين ولو لقيت المالكيين كمان هجيبلك ، يعنى المذاهب الاربعه اهه ، والكلام خدى بالك هيبقى عن حكم الاخذ منه ، يعنى قص اى حاجه منها مش حلقها خاااالص


اى خدمه ، والله العظيم انا راجل جدع انى عاملك الشغل ده كله

ويكا يقول...

ما حكم الأخذ من اللحية ؟

خد بالك الاخذ مش الحلق ....

للأخذ صورتان :
أما الأولى : فأخذُ ما زاد عن قبضة اليد من اللحية ، فهذه جائزة عند الفقهاء

والقول الثاني هو المختار وعليه الجمهور ، قال العراقي في " طرح التثريب ": (( الجمهور على أن الأولى ترك اللحية على حالها . وأن لا يُقطع منها شيء . وهو قول الشافعي وأصحابه )) أ.ه‍. وقال النووي في " شرح مسلم ": (( والمختار ترك اللحية على حالها ، وألا يُتعرض لها بتقصير شيء أصلاًَ


ده اولاً

ويكا يقول...

ابو حنيفه (فى الاخذ بس)

غير أنه اختُلف أيهما أولى : الأخذ ، أم عدمه ؟ قولان:
- أولهما : استحباب أخذ ما زاد عن القبضة ، وهو مذهب الحنفية . قال في "البحر الرائق ": ( قال أصحابنا : الإعفاء تركها حتى تكث وتكثر ، والقص سنة فيها ؛ وهو أن يقبض الرجل لحيته ، فما زاد منها على قبضة قطعها . كذلك ذكر محمد في كتاب ( الآثار ) عن أبي حنيفة قال : وبه نأخذ ) أ.ه‍.

ويكا يقول...

ولو جوازك على مذهب ابن حنبل مش ابى حنيفه يبقى خدى دى :

ترك الأخذ أولى : وهو مذهب الحنابلة في آخرين . جاء في مسائل أحمد رواية ابن هانئ : : سألت أبا عبد الله عن الرجل يأخذ من عارضيه ! قال : يأخذ من اللحية ما فضُل عن القبضة ) أ.ه‍. المراد وفي " المستوعب ": ( ولا يقبض من لحيته إلا ما زاد على القبضة إن أحب ، والأولى ألا يفعله ) أ.ه‍

ويكا يقول...

عايزه شافعى طيب ؟؟؟

خدى (اى اى ، انتى بتضربى ليه ، انا بقولك خدى الكلام )


والقول الثاني هو المختار وعليه الجمهور ، قال العراقي في " طرح التثريب ": (( الجمهور على أن الأولى ترك اللحية على حالها . وأن لا يُقطع منها شيء . وهو قول الشافعي وأصحابه )) أ.ه‍. وقال النووي في " شرح مسلم ": (( والمختار ترك اللحية على حالها ، وألا يُتعرض لها بتقصير شيء أصلاًَ )) أ.ه‍

ويكا يقول...

طب ايش رأيك فى الغزالى ؟؟؟!!!

جاء في " الإحياء " للإمام أبي حامد الغزالي قوله : « وقد اختلفوا فيما طال منها ، فقيل : إن قبض الرجل على لحيته وأخذ ما فضل عن القبضة فلا بأس . فقد فعله ابن عمر وجماعة من التابعين ، واستحسنه الشعبي وابن سيرين . وكرهه الحسن وقتادة وقالا : تركها عافية أحب ؛ لقوله صلى الله عليه وسلم : (( أعفوا اللحى ))

ويكا يقول...

مالك بقى لقيته (اى خدمه)

فأخذ ما تطاير من شعر اللحية وشذ ،فهذه جوّزها مالك وغيره . قال القرطبي في " المفهم ": (( لا يجوز حلق اللحية ولا نتفها ولا قص الكثير منها . فأما أخذ ما تطاير منها وما يُشوه ويدعو إلى الشهرة طولاً وعرضاً فحسنٌ عند مالك وغيره من السلف )) أ.ه‍.

ويكا يقول...

وازيك بقــــــــــــى ؟!!!!!

ها لكى شوق فى حاجه؟؟!!!

وعلى فكره بالنسبه للتعليق التانى ، مين قالك ياباشا ، انا قابلت كل حاجه
خلى الطابق مستور احسن ، بس الموضوع تصدقى عايز اعادة نظر ..... مش يمكن يطلع كويس ؟!!! :))

richardCatheart يقول...

ههههههههههههههههههههههه

طب خد لالالا ماتفهمنيش غلط خد هاقولك

كل اللى جبته دا زى الفل وعلى راسى

بس انت روحت لحته تانيه خالص

انا مش عايزه اعرف حجم اللحيه المفروض اد ايه وقصها سنه ولا لاء لان كل دا معروف ومش جديد

انا عايزاك تجبلى من السنه او القران
ان حالق اللحيه اثم زى ماقولت وانها فرض يحاسب عليه المسلم
كل اللى استشهدت به ما اثبتش دا


الحمد لله فله شمعه منوره

الحمد لله انك شوفت عقبال ماتشوف الباقى ههههههههههههههه

شكلك كده بتشاور عقلك ربنا يستر
هههههههههههههههههه

ويكا يقول...

طب اعمل ايه انا دلوقتى يعنى

ههههههههههه
بقلك الناس مختلفه على حجمها ويجوز القص منها ولا لاء!!!!!11

تفهمى ايه انتى بقى ؟؟؟؟

انا بجد مش عارف
انتى بتتريقى ولا بتتكلمى بجد؟؟؟

انا متهيقلى واضح من الكلام ان كون هما مختلفين فى وجوب تركها بدون اخذ منها ام لا ، ده معناه ان هى وجودها اساسا شئ مفروغ منه ، مش مجال نقاش اساسا.
ولا هو مش واضح كده

اما موضوع الادله
هو كل الاحاديث اللى فوق دى مش عجباكى . الاحاديث من وضوحها فى نقطة تربيتها المذاهب الاربعه بتتناقش فى شكل تركها (على اساس ان عدم حلقها وتركها ده شئ واضح فى الحديث اساسا ).

اما موضوع الحديث امتى يبقى واجب وامتى ما يبقاش واجب

طول ما الحديث بصيغة الامر فالامر بقى واجب
لان فيه ايه بتقول كده
مش هعرف اكتبها بصراحه ، لان وضعى لا يسمح الان بكتابتها :))

بس هى معناها يعنى اللى الرسول يقولكم عليه اعملوه واللى نهاكم عنه فانتهوا ، فامر ربنا هنا خلى امر اوامر الرسول واجبه كلها

عرفتى الايه ؟؟!!

عروستى ....


اما موضوع الشمعه ده

فأنا بقى نفسى اشوف الباقى ده ...

اجدع كتيييير
ههههههههههه

  قيراط حظ ولا فدان شطارة ... مقوله سمعناها كلنا و حفظناها عن اجدادنا ... ب س لما بدأنا نتعلم و نشوف العلم الحديث و الغرب و تكنولوجيته بدأنا...