الخميس، 27 سبتمبر 2012

تحدى الطفوله

ما أجمل ان تقف فى بلكونة البيت الذى تسكنه غير عابئ برأى الناس بك 
وتقوم بأكبر تحدى من الممكن ان يستطيع ( رجل ) ان يفعله
وهو 
ان تكون طفلاً
ان تتحدى نفسك وتكون طفلاً ؟!!
وتغنى مع أولادك بأعلى صوتك
فى الشارع ؟!!

يلا مين  هيغنى معايا دلوقتى :
"
أنا أنا أنا أبريق الشاى
ايدى كده ... بوزى كده
أصب الشاى... و ارجع كده

أنا أنا أنا أبريق الشاى ايدى كده ... بوزى كده أصب الشاى... و ارجع كده
و اعرف برضه يا كتاكيت احكى حواديت
كان فى واحد اتنين تلاتة
كان فى واحد اتنين تلاتة
ويا اربعة خمسة تاتا تاتا
ويا اربعة خمسة تاتا تاتاراحوا لعم على الحلوانى ....عايزين بسكوت بالشكولاتة
عايزين بسكوت بالشكولاتة
الحلوانى يا أطفال فكر حبة و بعدين قالبسكوت بالشكولاتة مافيشى يمكن فى عند البقال
يمكن فى عند البقال
البقال قال اشتروا سكر
خدوا بفلوسكم كلها سكر
أحلى شئ ف الدنيا السكر حتى اسألوا ابريق الشاى
ابريق الشاى... ابريق الشاى
أنا أنا أنا أبريق الشاى
ايدى كده ... بوزى كده
أصب الشاى... و ارجع كده
و اعرف برضه يا كتاكيت احكى حواديت
....
..
....كان يا ما كان قفطان لونه أحمر
كان يا ما كان قفطان لونه أحمرلابساه امورة اسمها مرمر
لابساه امورة اسمها مرمرو قطط رومى و ديك فيومى و انا و انتم قاعدين نتنأور
و انا و انتم قاعدين نتنأورحاجة ظريفة و عال العال
حاجة ظريفة و عال العاللكن فجأة حصل زلزال
هى هاهاهاها
زلزال.... زلزال
اتاريه الفيل أبو زلومة عمال يرقص ف الأدغال
عمال يرقص ف الأدغال
جوة الأدغال الهندية
الفيل بيغنى أغنية
و يقول أنا و انتى يا زلومتى نشبه سوا أبريق الشاى
أبريق الشاى... أبريق الشاى
أنا أنا أنا أبريق الشاى
ايدى كده ... بوزى كده , أصب الشاى... و ارجع كده
و اعرف برضه يا كتاكيت احكى حواديت
....
..
....
كان فى ف بلاد العجايب
كان فى ف بلاد العجايبحفلة شاى لتلاتة حبايب
حفلة شاى لتلاتة حبايب
الدبة و البوبى و النملة....... و التعلب بره مالوش نايب
التعلب بره مالوش نايب
التعلب قدامهم فات و ف ديله سبع لفات
التعلب قدامهم فات و ف ديله سبع لفات
كل الحفلة قالو له يا تعلب ابعد عنا عشر ياردات
ابعد عنا عشر ياردات
تعلوبة قال :فيها لأخفيها و اقلب فناجيلها و كراسيها
و عشان أغيظكم و أجننكم راح أخبى أبريق الشاى
أبريق الشاى... أبريق الشاى
أنا أنا أنا أبريق الشاى
ايدى كده ... بوزى كده , أصب الشاى... و ارجع كده
و اعرف برضه يا كتاكيت احكى حواديت
....
..
....كان ... ايه
فى ... ايه
واحد مزيكاتى
كان ...ايهفى ... ايه
واحد مزيكاتى
و معاه صاحبه مألفاتى
و معاه صاحبه مألفاتى
غرقت بهم مركب
عااااااااااااااااااااااااموا عاااااااااااااااااااااااااااموا عااااااااااااااااااااااااااموا عاااااااااااااااااااااااموا
لجزيرة القرصان زناتى
لجزيرة القرصان زناتى
ا
لأتنين كانوا طول وعراض
انما قصروا من الأمراض
بقوا كده من الأمواج الصاقعة
والسمك البلطي العضاض
والسمك البلطي العضاضالقرصان قال
اقفوا كويس
أأأأأحنا كده كويس
ياله نخش عليه ونميس ونغني أبريق الشايالغنوة دي مش عارفهاياله دلوقتي نألفهاطب الف
أنا أنا أنا أبريق الشاى ايدى كده ... بوزى كده , أصب الشاى... و ارجع كده و اعرف برضه يا كتاكيت احكى حواديت
أنا أنا أنا أبريق الشاى
ايدى كده ... بوزى كده
أصب الشاى... و ارجع كده"

هناك تعليقان (2):

عروض اتصالات وفودافون وموبينيل يقول...


بصراحة الواحد نادر قوى لما يلاقى مدونة او موقع يستفيد مهم بشكل كبير
اشكرك على اسلوبك وطريقتك فى الكتابة ، وكمان مدونتك ذوقها جميل جدا
وتتمتع بالسهولة والبساطة فى التصفح وبها مجموعة من المواضيع الرائعة والمفيدة

اعرف امكانيات موبايلك يقول...

على الانسان ان يستفيد من كل ما يقابل فى حياته ، وانا استفدت معلومة جديدة اليوم من هنا

  قيراط حظ ولا فدان شطارة ... مقوله سمعناها كلنا و حفظناها عن اجدادنا ... ب س لما بدأنا نتعلم و نشوف العلم الحديث و الغرب و تكنولوجيته بدأنا...