الثلاثاء، 3 يناير 2012
الاشتراك في:
تعليقات الرسالة (Atom)
قيراط حظ ولا فدان شطارة ... مقوله سمعناها كلنا و حفظناها عن اجدادنا ... ب س لما بدأنا نتعلم و نشوف العلم الحديث و الغرب و تكنولوجيته بدأنا...
-
رجل مع زوجته ليلة دخلتهما . و قد انكشفت الحُجُب و ارتفع السِتر و تحركت الرغبة في الحلال إذن لا تثريب عليهما ... شاب و شابة ف...
-
دايما الحبيب والحبيبه : ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ متفقين طول الوقت بيحبوا بعض طول الوقت . متفاهمين اغلب الوقت متسامحين على ط...
-
مشاعر متضاربه بين اليأس و الأمل بين الحنق على بشر دمرت نفسوهم الدنيا و هموم الوطن فأصبحوا اشباه بشر و بين اليأس من ا...
هناك 26 تعليقًا:
ايوة يا سيدي اللي علي علي
عايز تقول انك عايش في فيلا
مبروك عليك يا عم الحج
بس وحدة ليه ؟!!!!!!!!
فين الزوجة والأولاد ؟
http://msriano.com/News/LdyBby.aspx?ID=12704
وزعلان علشان لوحدك
يا عم دانا بحسدك
طيب ياريت الغجر اللي عندى يطفشوا
احسن انا قربت اولع فيهم كلهم
شوفلى سرير فاضى عندك وانا اجى اونسك
http://msriano.com/News/LdyBby.aspx?id=12345
اتفق معك
فكل مباهج الحياة ليس لها طعم اذا ماكان المقابل هو الوحدة
فبدون انيس وجليس لا طعم لشيء
جنة من غير ناس متنداس
فيلا ايه و عربية ايه و مشاهير ايه تكنش قصدك على ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
صحيح بكار معلم
صحيح ممكن يكون معلم
لكن فى قهوة بلدى
المجهول اللى بعتلى اللنكات
انت تعرفنى ولا ايه ؟!!
ههههههههههههههههه
يبنى انت جيت للمتخصص .... نيهاهاهاهاهاع
انا كاتب بوست نفس الكلام على فكره قبل كده
ليس للنشر اخى الكريم
الحمد لله رب العالمين، والعاقبة للمتقين، ولا عدوان إلا على الظالمين، والصلاة والسلام على المبعوث رحمة للعالمين، محمد بن عبد الله الصادق الأمين، وعلى آله وصحبه أجمعين، وعلى التابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين.
أما بعد:
لقد حرّم الله تعالى على المسلم الاستطالة في عرض أخيه المسلم ( و سواء في هذا الحكم الرجال و النساء ) .
قال تعالى : ( وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَ إِثْمًا مُبِينًا ) [ الأحزاب : 58 ] .
و المعنيّون بالوعيد في هذه الآية هم الذين يستطيلون في أعراض المسلمين ظلماً و عدواناً ( أي ينسبون إليهم ما هم برآء منه لم يعملوه و لم يفعلوه " فقد احتملوا بهتاناً و إثماً مبيناً " و هذا هو البَهت الكبير : أن يحكيَ أو ينقل عن المؤمنين و المؤمنات ما لم يفعلوه على سبيل العيب و التنقص لهم ) كما قال ابن كثيرٍ في تفسيره .
و قال جلّ و علا : ( إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِي الدُّنْيَا وَ الآخِرَةِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ) [ النور : 23 ] .
قال ابن جرير : ( نَزَلَتْ هَذِهِ الآيَة فِي شَأْن عَائِشَة , وَ الْحُكْم بِهَا عَامّ فِي كُلّ مَنْ كَانَ بِالصِّفَةِ الَّتِي وَ صَفَهُ اللَّه بِهَا فِيهَا .
وَ إِنَّمَا قُلْنَا ذَلِكَ أَوْلَى تَأْوِيلاته بِالصَّوَابِ ; لأَنَّ اللَّه عَمَّ بِقَوْلِهِ : " إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَات الْغَافِلات الْمُؤْمِنَات " كُلّ مُحْصَنَة غَافِلَة مُؤْمِنَة رَمَاهَا رَامٍ بِالْفَاحِشَةِ , مِنْ غَيْر أَنْ يَخُصّ بِذَلِكَ بَعْضًا دُون بَعْض , فَكُلّ رَامٍ مُحْصَنَة بِالصِّفَةِ الَّتِي ذَكَرَ اللَّه جَلَّ ثَنَاؤُهُ فِي هَذِهِ الآيَة فَمَلْعُون فِي الدُّنْيَا وَ الآخِرَة وَ لَهُ عَذَاب عَظِيم , إِلا أَنْ يَتُوب مِنْ ذَنْبه ذَلِكَ قَبْل وَفَاته , فَإِنَّ اللَّه دَلَّ بِاسْتِثْنَائِهِ بِقَوْلِهِ : " إلا الَّذِينَ تَابُوا مِنْ بَعْد ذَلِكَ وَ أَصْلَحُوا " عَلَى أَنَّ ذَلِكَ حُكْم رَامِي كُلّ مُحْصَنَة بِأَيِّ صِفَة كَانَتْ الْمُحْصَنَة الْمُؤْمِنَة الْمَرْمِيَّة , وَ عَلَى أَنَّ قَوْله : " لُعِنُوا فِي الدُّنْيَا وَ الآخِرَة وَ لَهُمْ عَذَاب عَظِيم " مَعْنَاهُ : لَهُمْ ذَلِكَ إِنْ هَلَكُوا وَ لَمْ يَتُوبُوا ) .
و روى أبو داود في سننه و أحمد في مسنده بإسنادٍ صحيحٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ زَيْدٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ قَالَ : ( إِنَّ مِنْ أَرْبَى الرِّبَا الاسْتِطَالَةَ فِي عِرْضِ الْمُسْلِمِ بِغَيْرِ حَقٍّ ) .
و المنهي عنه في هذا الحديث هو إطالة اللسان في عرض المسلم ؛ باحتقاره و الترفع عليه , و الوقيعة فيه بنحو قذفٍ أو سبٍ , و إنما يكون هذا أشد تحريماً من المراباة في الأموال لأن العرض أعز على النفس من المال ، كما قال أبو الطيب العظيم آبادي في ( عون المعبود ) .
و لمّا كان القذف من أشنع الذنوب ، و أبلغها في الإضرار بالمقذوف و الاساءة إليه ، كان التحذير منه في القرآن الكريم شديداً ، و مقروناً بما يردع الواقع فيه من العقوبة .
قال تعالى : ( وَ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَ لا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا وَ أُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ) [ النور : 4 ] .
(
(
(
(
اعتقد اخي الكريم انك فهمت مقصدى دون الخوض فى تفاصيل
وليتك توقف هذا المريض الذي يحاول بكل ما اوتيت له من قوة ان ينشئ وقيعة بينك وبين زميلتنا واختنا
(ولن اذكر اسمها اكراما لها )
فليتك ترد عليه رد حاسم حتى لا ينشر سمومه اكثر من هذا
اسال الله العلى العظيم ان يغفر لك ولنا ويهدينا سواء السبيل
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تعاني النساء عموما من مشكلة اختيار الملابس التي تليق بكل منهن. لذلك نقدم لك سيدتي بعض النصائح التي تساعدك في الحصول على ثياب تناسب جسمك.
صاحبة الطول القصير والجسم النحيل :
تعاني هذه المرأة من القصر الزائد فهي تحاول إظهار جسمها أكثر طولا فمن الضروري إستخدام الخطوط الطولية لاعطاءها ايحاء بالطول ، كما ننصحها الابتعاد عن الملابس التالية :
-- الملابس التي تتكون من قطعتين مختلفتين في اللون.
-- الجاكيتات الواسعة التي تساعد في تقسيم الطول مما يجعل الجسم يبدو اقصر من الواقع.
كما يجب عليها ارتداء :
-- القصات الطويلة كالبرنسيس.
-- فساتين من لون واحد لان ذلك يعطي ايحاء بالطول.
-- الاقمشة السميكة.
-- الملابس ذات الالوان الزاهية.
صاحبة الطول القصير والجسم الممتلئ :
هذه المرأة يجب ان تراعي ما يظهرها اكثر طولا واكثر رشاقة وبالتالي عليها الابتعاد عن الملابس التي تتكون من قطعتين مختلفتين في اللون مثلا :
-- الفساتين الواسعة او الكلوش.
-- الشعر الطويل المنسدل.
-- الجاكيت الواسعة.
-- الأقمشة السميكة.
-- الاقمشة ذات النقوش الكبيرة.
-- الاقمشة المقلمة عرضيا.
-- الزخرفة الكثيرة والالوان المتداخلة.
كما يجب عليها أن ترتدي :
-- القصات الطويلة كالبرنسيس.
-- الاقمشة المقلمة طوليا بخطوط عريصة.
صاحبة الطول الطويل والجسم النحيل :
هذه المرأة تحاول إبعاد النظر عن طولها إذا من الضروري التركيز على استخدام الخطوط العريضة لتقلل من حدة الطول.
فيجب ان تبتعد عن :
-- الخطوط الطوليه لأن ذلك يزيد من إظهار الطول أكثر من الازم.
-- الاقمشة المقلمة بتقليمات عريضة.
-- إستخدام الملابس المفتوحة من الامام. كما يجب عليها ان ترتدي :
-- الملابس ذات القصاصات الافقية.
-- الملابس ذات الجيوب الكبيرة.
-- الموديلات التي تحتوي على قصات في خط الوسط.
-- الأحزمة العريضة وبلون مخالف.
-- الأقمشة اللامعة والبلورية.
-- الاقمشة المقلمة بالعرض.
-- التقليمات العريضة.
-- اختلاف الالوان بين جزئي الملبس.
صاحبة الطول الطويل والجسم الممتلئ
يجب ان تتجنب :
-- الخطوط الافقية.
-- الملابس الملتصقة بالجسم.
-- الالوان الفاتحة او الزاهية.
-- الاقمشة اللامعة لانها تعطي تأثيرا بالإتساع والزيادة في حجم الجسم.
-- الأقمشة المنقوشة برسومات كبيرة او مقلمة بخطوط عريضة.
وعليها ان تقتني مايناسبها مثل :
-- الملابس التي تتميز بقصات طولية لانها تقلل من حجم الجسم الطبيعي.
-- الالوان الفاتحة والهادئة.
-- الأقمشة المرنة واللينة.
-- الملابس المزخرفة بزخارف غير واضحة والمقلمة طوليا بخطوط رفيعة.
الراجل اللى بعتلى اللنكات
صحيح انا كنت ناوى اسألك ونسيت
بس انت باعتلى اللنكات دى ليه اصلاً ؟!!!
الغير معروف الاولانى بتاع اللى على على
تاخدهومشى بس تاخد معاهم الوحده وتدينى حياتك !!
صاحبى
تعالى ياباشا ..... والسرير اللى ينام عليه واحد سنام عليه اتنين
الغير معروف
اتفق معك
فكل مباهج الحياة ليس لها طعم اذا ماكان المقابل هو الوحدة
فبدون انيس وجليس لا طعم لشيء
جنة من غير ناس متنداس
اصبت
وبمناسبة مثالك
فأدم عليه السلام لم يستطع عيشاً من غير انيس
واحده فاهمه
متأكده بجد انك فاهمه ؟!!
الاخ المحترم اللى بعتلى التعليق اللى مش للنشر
انا اسف انى نشرته
لان مافيهوش حاجه وبالذات انك لم تذكر اسم احد
اولا شكراً يا اخى على هذه الرساله الطيبه العطره
الا انى مش عارف اقولك ايه
ارد عليه رد قاطع ازاى يعنى ؟؟!!!!
دا هبلنى يا عم الحج
وياسيدى مااااااااااشى
رساله لهذا المجهول الرزل المصمم على عمل وقيعه
يبنى انا مش من طبعى اتكلم عن حد ولو اتكلمت عن حد بقول الكلام اللى بروح اقولهلوه انى قولته
وانا كمان مش بتكلم مع حد علشان اتكلم مع حد عن حد
..........
ينفع كده ؟!!
دا اخرى بصراحه
بتاع لكى يا سيدتى
ههههههههههههههههههههههههههه
تعليقى هو :
انت مش انت ...... وانت جعان
بارك الله لك فى سكناك ومركبتك وصحبتك وعملك
و رزقك حسن الجليس وأنسته
اللهم امين
الغير معروف
الاخير بتاع الكلام اللى وصله
يبنى اعتقنى بقى
انت عارف وانا بقرأ تعليقك
افتكرت الثعلب المكار وقصته مع المعيز الصغيره اللى كل حبه كان يروح ويرجعلهم ويعمل نفسه حد تانى
بس بجد موتنى من الضحك
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
يا اخى جزاك الله كل خير والله العظيم
احسنت لى ، لحسن الله لك
الغير معروف اللى بيقترح عليا فى موضوع الفكره اللى بناقشها على الفيس دلوقتى
يا فندم الجروب بتاعنا مفتوح وكل الناس بتشوف المكتوب عليه ، واحنا واثقين ان فيه ناس كتيره متابعانا عليه من براه
والفكره مش حكر على حد بل بالعكس ، الفكره جديه ان شاء الله واللى عايز يشترك فيها اهلا وسهلا فعلا بيه ، لكن ما ينفعشى نطلب من حد يشترك فيها لان الفكره دى هتعوز مجهود واخلاص
فاللى هيشارك فيها لازم يكون عايز يشارك بحماس
وانا اتفق معك ان من ذكرتهم قد يكونوا مفيدين بشكل ما فى هذه الفكره
الا ان هذا اختيارهم وليس اختيار احد
ارحب بمين ؟!
هو ده اعلان طلب عروسة ولا ايه ؟
عايز تقول ان عندك فيلا وعربية
وناقصك اللى يسلي وحدتك ؟
لو بجد بتدور على واحدة انا عندى بدل العروسة عشرين
اتق الله يا اخي
اتق الله
حسبي الله نعم الوكيل
الم تسأل نفسك يا اخي ولماذا انت وحدك رغم ماتملك من ماديات ؟؟
قد تكون وحدك لسوء عشرتك
فسوء العشرة لا يحسنها فيلا وسيارة
اتق الله واعد حساب نفسك
الغير معروف الاخير
سوء عشرة ايه يبنى انت ؟!!!
ووحدى ايه وبتاع ايه ؟!!!!
هو مين قالك انى بتكلم عنى ؟؟؟ ولو بتكلم عنى مين قالك انى بتكلم على طول ؟!!!
انت جيت تتهامى ( غلاً ) بالحاجه الوحيده اللى مصبرانى بفضل الله ، الا وهى الناس الكتير اللى بحبهم فى حياتى وبيحبونى
حاول تشوف فكره تانيه تهاجمنى بيها لاحسن دى جات اوت منك ..... اوى بصراحه
إرسال تعليق